Denní blog

Facebook vs Cambridge Analytica vs naše vláda

post
Od Eliška Vyhnánková, 23.3.2018 pro Denní blog
Cambridge Analytica vs Facebook vs naše vláda

Celý svět aktuálně žije skandálem jménem Cambridge Analytica. Je zbytečné k tomu přidávát další obsáhlý text, jen v online jich najdete obrovské množství. Pokud nevíte o co se jedná, jediné vysvětlení je, že jste do této chvíle byli na dovolené bez přístupu na internet (a nečetli žádné noviny, ani nezapnuli televizi). I tak není špatné dát dokupy pár odkazů:

The Cambridge Analytica Files (The Guardian)
Problém není Cambridge Analytica, problém je Facebook (iRozhlas.cz)
Stvořili jsme psychologickou zbraň, přiznává datový analytik (Hospodářské noviny)
Prohlášení Marka Zuckerberga na Facebooku
Rozhovor Marka Zuckerberga pro CNN
Facebook po skandálu s Cambridge Analytica zpřísní přístup k datům, slíbil Mark Zuckerberg (Lupa.cz)

Zjednodušeně řečeno – Facebook má aktuálně velký průšvih, vzkvétá hnutí #deletefacebook a akcie letí dolů. Facebook údajně přišel v současné chvíli asi o 8% své hodnoty. Diskuse o bezpečí uživatelů, soukromí, práci s daty, zneužívání těchto dat, vlivu sociálních sítí na nejen volební výsledky – všechno tohle je (zdá se) na vrcholu. Chyby udělali všichni. Facebook, Cambridge Analytica, Aleksandr Kogan i uživatelé. Kdo byl v téhle rovnici zlý a kdo naivní, to se asi přesně nikdy nedozvíme, ale vlastní názor už jsme si určitě udělali.

V kontrastu těchto událostí se ke mně dostala naprosto fascinující informace o tom, že naše vláda navrhuje, aby si česká mládež do 15 let musela zřizovat Facebook pouze se souhlasem rodičů. Předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů Ivana Janů k tomu údajně dodala, že si myslí, že by rodiče měli mít Facebook pod kontrolou. Mám k tomu dvě otázky.

K čemu to pomůže?
Velká část dětí naskakuje na sociální sítě někde mezi 10. a 12. rokem. Ať už s vědomím rodičů, či nikoliv. Rozumí těmto nástrojům pravděpodobně mnohem víc než kdokoliv z nás. Čemu nerozumí a co se budou učit celý zbytek svého života, je filtrování informací, kritické myšlení, dávání věcí do kontextu. Úplně stejně jako dospělí.

Za nejakutnější vidím v současné chvíli spíš edukaci učitelů a rodičů. Aby rozuměli sociálním sítím a dokázali nové generaci tyhle věci vysvětlit. Ideálně s oboustrannou důvěrou. Nesnažit se tomu bránit v obavě z neznámého, ale poznat to a být dětem vyrovnaným partnerem. Mluvit s nimi. Ptát se. Učit se od nich. Jít příkladem. Neprobírat v IT tabulkové procesory a základy ovládání PC, ale hledání, komunikaci, sociální média. Věnovat se i v jiných předmětech mediální výchově.

Místo toho ale budeme mít zase dílny, pozemky a možná i brannou výchovu. Tam jsou totiž učitelé i školní osnovy v bezpečí, nikdo se nemusí nic nového učit, stačí oprášit nedávnou historii. Ostatně investice do vzdělávání v této zemi jsou kapitola sama pro sebe, takže se vůbec nedivím učitelům, že nemají ve většině případů chuť ani sílu rozvíjet sebe a své žáky.

Jak to chcete zařídit?
Opravdu je tu názor, že bude možné toto pravidlo dodržovat? Jak? Kdo to bude hlídat? Facebook? Proč? Bude se porušení nějak postihovat? Co ostatní sociální sítě? Instagram, který je nyní právě vstupní branou do sociálních sítí. Snapchat. Twitter. YouTube. Twitch. WhatsApp. Pinterest. Tumblr. 9GAG. Spotify. Tinder. Která sociální sít je bezpečnější než jiná? Která víc ohrožuje naše osobní data i bezpečí? Která je méně zneužitelná. Jak budete přistupovat k nově vznikajícím sociálním sítím? Nově vznikajícím technologiím?

Opět se ptám, zda není lepší investovat energii do vzdělávání. Víte kolika aplikacím jste povolili přístup ke svým datům na Facebooku? Tušíte, co všechno o vás ví prohlížeče, sociální sítě, vyhledávače, zákaznické kartičky? Tušíte, k čemu všemu tato data mohou použít? Uvědomujete si nebezpečí jejich možného zneužití? Nástrahy toho, že k vám proudí informace na základě vašich preferencí? Teprve pak se můžeme bavit o tom, jestli je Facebook zlý vykořisťovatel nebo firma, která prostě dělá data mining. Data mining, na kterém uživatelé dobrovolně a většinou nevědomky participují. Nebo se můžeme bavit o tom, jak sakra společnost ochrání fakt, že děti půjdou na Facebook až v 15 letech?!

Chápu, že někteří se mnou budete souhlasit a někteří budete oponovat. Nic není tak jednoduché a černobílé. O všech úhlech tohohle problému se můžeme bavit hodiny, dny a týdny. Získávání dat, bezpečí, šikana, šíření nevhodného obsahu, politické i marketingové ovlivňování. Hranice mezi svobodou slova a jejím zneužíváním. Vliv na lidské chování, zdraví, psychiku. Účastníci mých školení, návštěvníci všemožných diskusí i mí přátelé vědí, že tahle témata řeším intenzivně a ráda slyším i jiné úhly a názory.

Ale jedno vím jistě – dokud moji dospělí přátelé sdílí hoaxy o stříkačkách ve výdejních pistolích na benzinkách, testují v aplikacích, jaké postavě z Harryho Pottera se podobají, nedívají se do nastavení svého soukromí a na internet dávají v zásadě cokoliv, těžko mohou náctiletým dětem mluvit do toho, jak mají používat sociální sítě. A přesto se o to v dobré víře snaží. Je to přeci nebezpečné místo.

7 komentářů u „Facebook vs Cambridge Analytica vs naše vláda

  • Niva on Březen 26th, 2018

    pod to se podepisuju. informační vzdělání by neškodilo většině mého okolí a držením dětí od soc sítí tomu nepomůžeme. Nehledě na to, že zakázané ovoce stejně chutná nejlíp a přehnaná ochrana nadělá spíš víc škody než užitku.
    ikdyž se přiznám, že si nejsem jistá, čím škodí kvízy o harry potterovi 😀

    P.S.: jsem tu poprvé, takže se raději zeptám – je normální, že mi editor odmítá psát velká písmenka? Abych tu nebyla za negramota nebo lenocha.

    • Eliška Vyhnánková on Březen 26th, 2018

      Musím zkusit napsat komenář přímo z webu, ale v odpovědi velká písmenka jdou 😀

  • Lída on Březen 26th, 2018

    Já bych z toho nevynechávala rodiče, pokud rezignují na sebevzdělávání a nedokáží se s dětmi o sociálních sítích bavit, vysvětlovat, nabízet alternativní program, tak ať si nestěžují, oni mají primární odpovědnost

  • Bořivoj Brdička on Březen 27th, 2018

    s Eliškou souhlasím, i když nejsem velkým přítelem sociálních sítí. Můj přístup, který vnucuji učitelům, je popsán v tomto již téměř 8 let starém článku: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11229/
    (velká mi nejdou!)

  • Bořivoj Brdička on Březen 27th, 2018

    Aha, jdou, ale nejsou vidět. Pozor, někde je chyba!

  • eduard on Březen 28th, 2018

    Souhlas a hlavne se to netyka vubec jen socialnich siti.
    medialni vychova zcela chybi.. takze spousta lidi neni schopna vubec rozlisovat realitu od fikce, at se to tyka Sputniku, tv barrandov, ovciho facebook profilu nebo nejakeho letaku, ktery jim nekde narvou..

  • Karel Rejthar on Březen 31st, 2018

    U Harryho a kvízu je problém, že uživatel souhlasí s různým použitím svých údajů a s přístupem do telefonu.

Napiš komentář

Nejnovější články

Nejnovější komentáře

Štítky

Blogy

martinus.sk