Kniha: Bestie (Dominik Dán) 80 %

Od Eliška Vyhnánková, 18.8.2015 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze - Bestie

Dominik Dán. Ještě před dvěma lety jsem tohle jméno vůbec neznala. Najednou na mne ale začal vyskakovat ze všech stran. A když se do něj zblázní i Olga Biernátová, tak to není jen tak. Jakmile se tedy objevila jeho Bestie v seznamu recenzních knížek od Martinus.cz, neváhala jsem ani na chvilku. A dobře jsem udělala.

Dominik Dán je slovenský autor, který píše pod pseudonymem, a dle všeho je opravdovým kriminalistou. Jakkoliv mnoho lidí zná jeho identitu, veřejnosti známá není. Jeho knihy se zakládají na skutečných případech, což je dělá zas o trochu nepříjemnějším čtením. Rovnou varuji, že pokud nejste fanoušci severských detektivek, nebudete ani fanoušky „Dánovek“. Je to ale vlastně zvláštní přirovnání – většina současných knižních hitů je čím dál víc provokativnějších. Čtenáři chtějí krev a dostávají jí. Zvykají si a chtějí víc. Dostávají tedy víc. A situace se pomalu přelévá i do televizní produkce (což jako seriálový fanoušek nemohu přehlédnout). A pak máme tendenci Dánovky hodit do stejného „tfuj-tfuj“ pytle, přičemž si neuvědomujeme, že on pro změnu jen popisuje něco, co se doopravdy stalo.

V Bestii jde o případ „ponožkového vraha“ Ondreje Riga, který v letech 1990 až 1992 zavraždil 9 lidí (plus jeden pokus o vraždu). Jeho příběh si můžete dohledat, nebo si prostě a jednoduše přečíst Bestii. Protože Dominik Dán píše skvěle. Pomineme-li vraždy samotné a jejich popis, což ocení každý čtenář dle svého vkusu, Dominik zvládá skvěle vyprávět, drží dějovou linku a hlavně … má skvělý smysl pro humor. I když je příběh nesmírně ponurý, několikrát jsem se nahlas zasmála. Stejně jako Nesbø má svého Harryho Holea, hlavní postavou Dánovek je Richard Krauz, jehož kriminalistickou kariéru sledujeme napříč vydanými knihami. Od dob socialismu, přes Bestii, která se odehrává krátce po revoluci, až k novějším případům. Knihy ale lze číst samostatně, u Bestie mi nijak nevadilo, že mladého Krauze ještě dostatečně dobře neznám, a ani jsem neměla pocit, že bych čtenářsky byla ochuzena, pokud knihy nebudu číst chronologicky.

Zanedlouho vychází další kniha, Rudý kapitán, jejíž filmové zpracování je již v plném proudu. Zkrátka a jednoduše. O Dominikovi Dánovi ještě uslyšíte, takže buďte připraveni.

Bestie
Dominik Dán