Kniha: Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (Don Thompson) 100%

Od Eliška Vyhnánková, 23.5.2015 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze - Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů

Rozhodla jsem se, že budu umělcem. Je to očividně snadné. Koupím si plátno a prostě na něj nějak nacákám barvu. Vyjádřím emoce. Nebo si po vzoru Hirsta vycpu sbírku svých koček. Začnu sbírat uvolněné dlažební kostky a postavím z nich sochu, vyjadřující můj vztah ke globalizaci. Budu péct umělecké pizzy. Jejich trávení bude uměním. Budu přepisovat knihy v nesouvislou změť jejich původních vět. Prostě exprese. Vydělám miliony dolarů.

Tak přesně takový dojem jsem měla během celého čtení. Svět umění je pro mne velkou neznámou. Pojďte si se mnou povídat o internetu, technologiích, knihách, filmech, seriálech, jídle … ale na umění jsem v řadách na zájmové geny prostě chyběla. Umění pro mne vždy bylo něco neuchopitelného, na co se musíte narodit jako génius, v průběhu života si řezat uši a umřít smrdíc korunou. Mám pocit, že moje pětiletá neteř již dosáhla úrovně, kdy běžné věci jako princezna, auto či maminka s tatínkem, umí nakreslit líp než já. Troufla bych si ji ještě porazit v klasickém domečku (čtverec, trojúhelník navrch) se stromem vedle, kde bych drze zneužila různých odstínů trávy, listů a oblohy, protože mám lepší pastelky.

Až teď si ale uvědomuji, že moje neumětelství je možná umění! A já celé ty roky zbytečně zahazuji svůj potenciál studiem obchodních škol.

Don Thompson v knize Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů seznamuje čtenáře s tím, jak vypadá současný trh umění. Dozvíte se o osudech nejvýznamnějších umělců, jakým způsobem probíhají aukce, jak fungují aukční domy, obchodníci s uměním, sběratelé … a jak všichni dělají (omluvte trochu umělečtější přirovnání) z prdu kuličku.

Snad nejneuvěřitelnější historka ve vztahu ke „značce Hirst“ se přihodila A.A.Gillovi, novináři Sunday Times a odborníkovi na restaurace. Gill vlastnil starý obraz Josefa Visarionoviče Stalina od neznámého malíře. Řekl, že ho míval nad pracovním stolem, aby ho povzbuzoval k pilnější práci, a že ho koupil za 200 liber. V únoru 2007 ho nabídl Christie’s k prodeji v aukci uprostřed týdne. Odmítli ho s odůvodněním, že Staliny ani Hitlery k prodeji nepřijímají.
„A co kdyby byl Stalin od Hirsta nebo Warhola?“
„No, v takovém případě bychom ho ovšem přijali s velkou radostí.“
Gill zavolal Hirstovi a zeptal se ho, jestli by Stalinovi nepřimaloval červený nos. Hirst to udělal a pod nosem se ještě podepsal. S tím podpisem Christie’s obraz přijali a nabídli ho k prodeji za odhadní cenu 8-12 000 liber. Po sedmnácti nabídkách ho pak přiklepli za 140 000 liber. Byl to konec konců přeci jen podepsaný Hirst.

Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů je plná reálných skutečností, příběhů, čísel a ukázek, ze kterých vám půjde hlava kolem. Navíc autor umí psát tak poutavě, že si vlastně ani neuvědomíte, že čtete bulvární plátek o lidském snobismu, který vás nenápadně, někdy cynicky, jindy s láskou, vzdělává v otázce umění. A tak to má být.

Pokud se chcete seznámit se světem umění, vřele Thompsonovu knihu doporučuji jako první krok. Určitě pobaví i pokročilejší. Mne určitě namlsala a dostala jsem chuť dovzdělat se ještě víc do hloubky. A samozřejmě si vymýšlím, na umění se rozhodně nedám. Ale vydělat spousty peněz a stát se kontroverzní sběratelkou? Hmmm … na tom od dočtení začínám intenzivně pracovat.

Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů
Don Thompson
Kniha Zlín (Edice TEMA)
Překlad: Alice Hyrmanová McElveen
Počet stran: 380
Rozměr: 136 x 190

2 komentáře u „Kniha: Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (Don Thompson) 100%

• šTĚPÁN sTRÁNSKÝ on Červenec 2nd, 2015

zdravím Paní vyhnánková. delam webdesign pro jednoho pana a byl jsem mimojine odkazan na tento web pro inspiracI. Mam pocit ze vubec nechapete smysl umeni, viz jak pisete „Umění pro mne vždy bylo něco neuchopitelného, na co se musíte narodit jako génius, v průběhu života si řezat uši a umřít smrdíc korunou.“ a predevsim si pletete dva zasadni pojmy: umeni a reklamni umeni (tez uzite umeni) A NEJSTE JEDINA. Ja TO PRVNI DELAM PRO ZABAVU A POVZNESENI OSTATNICH LIDI (DIVAKU), TO DRUHE PRO OBZIVU A SAMOZREJME SE TYTO DVE SFERY NEKDE POTKAVAJI A PROLINAJI. TVORIT (NEBO TEZ TVORIT UMENI) JE PROCES KDY JE CLOVEK HNAN K TOMU ABY TO DELAL, ALE VE CHVILI KDY JE HNAN VIDINOU PENEZ UZ TO NENI UMENI UZ SE TO POSOUVA NA TU DRUHOU STRANKU VAH. P.S. MATE NA WEBU PAR bugU, OBCAS CHYBNE SCROLOVANI DOLU NEFUNGUJE, V TOMTO PRISPEVKU NELZE PSAT VELKA PISMENA (CHROME, WIN7). JINAK PEKNEJ CISTEJ WEB

• Eliška Vyhnánková on Červenec 2nd, 2015

Dobrý den, Štěpáne. Doufala jsem, že bude můj text vnímán s obrovskou nadsázkou. A za pochvalu (i přípomínky) webu děkuji, jedná se o WordPress šablonu, takže si nepřisuzuji žádné velké zásluhy.