Kniha: Jaký to nádherný svět (Marcus Chown) 100%

Od Eliška Vyhnánková, 26.8.2014 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze - Marcus Chown: Jaký to nádherný svět

Ono je velmi těžké hodnotit jakkoliv jinak, než sty procenty, kteroukoliv z knih Edice TEMA nakladatelství Kniha Zlín. Jsou krásné, jsou chytré, jsou sexy … chci je úplně všechny. Což platí i pro knihy Marcuse Chowna. Marcus Chown z mého pohledu dělá pro vědu to samé, co Jamie Oliver pro vaření. I když to možná není úplně ideální příměr, protože já jsem bezuzdný jedlík, který pravidelně měl z matematiky, fyziky a chemie přinejlepším trojky.

Věda je něco, co nesmírně obdivuji (obzlášť jako fanoušek sci-fi), ale vždycky mi to tak nějak šlo druhým uchem ven. Obzvlášť, když se do toho zamotaly vzorečky a rovnice. Před pár lety ale přivezla kamarádka na chatu knihu Kvantová teorie nikoho nezabije. Nakonec to skončilo tak, že se pro celé osazenstvo četlo nahlas.

Jaký to nádherný svět je čtvrtým a nejnovějším kouskem Marcuse Chowna, který si můžeme z edice TEMA přečíst. Autor se do knihy pokusil vměstnat maximum informací o tom, jak funguje vesmír, naše planeta, lidské tělo, evoluce, teorie relativity … neočekávejte ale jednoduché čtení. Jedná se sice o populárně, ale také naučnou knížku, a vaše neuronové svazky v mozku budou zaměstnanější, než kdy jindy. Ale zábavným a chytrým způsobem. Začneme buňkami, přes fotosyntézu se přesuneme k evoluci, rozmnožování, fungování mozku, vývoji lidstva, civilizaci, přeskočíme na elektřinu, počítače, finanční trh, zpátky ke geologii, fungování atmosféry, termodynamice, kvantové teorii, teorii relativity, gravitaci, atomům, časoprostoru a nakonec se podíváme do vesmíru na velký třesk nebo černé díry.

Že se něco takového nemůže vejít do jedné knihy? Tak to jste ještě nečetli Marcuse Chowna. Navíc jsem průměrně na každé desáté stránce narazila na pasáže, které jsem měla potřebu ihned sdílet – s přáteli, na sociální sítě, do mailů … občas jsem se ovládla, občas ne, čehož byl důkazem i můj Twitter účet. Dozvěděla jsem se, že organismy zvané hlenky mají 13 pohlaví (a přemýšlela o tom, že jestli mají mezi sebou ještě ke všemu homosexuály, musí to být docela mela), že velkou část naší DNA sdílíme s houbami, že vesmír je možná jenom hologram. Že není dobré bydlet ve vysokém činžáku, protože čím výš jsem, tím rychleji stárnu. Že jen skrz můj nehet projde každou sekundu 100 miliard slunečních neutrin, která se ještě před osmi a půl minutami nacházela ve středu Slunce. Že pokud by rychlost světla nebyla 300 000 kilometrů za sekundu, ale třeba jen 100 metrů za století, mohla bych z okna pozorovat rozvoj pražských Vysočan i jejich bombardování za druhé světové války …

Ještě teď jsem toho plná, i když jsem knihu louskala dva měsíce a musela si jí prokládat notnými dávkami beletrie. Jaký to nádherný svět si prostě musíte přečíst, stejně tak jako Kvantovou teorii, Musíme si promluvit o Kelvinovi i Vesmír v tweetech. Budete pak taky děsně chytří a to je přeci sexy.

Ach, kéž by školní učebnice byvávaly napsané takhle. Možná bych byla šprt.

Jaký to nádherný svět
Marcus Chown