Kniha: Nekonečná láska (Scott Spencer) 80%

Od Eliška Vyhnánková, 31.5.2014 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze knihy Nekonečná láska

Než se vrhnu na recenzi knihy, důrazně vás prosím, nedívejte se na nejnovější filmové zpracování. Kromě jmen hlavních hrdinů nemá s knihou téměř nic společného a navíc je k uzoufání nudný.

Kniha Scota Spencera vyšla již v roce 1979, byla přeložena do více jak 20 jazyků, prodáno bylo přes 2 miliony kopií. To byl dostatečný argument pro můj zvýšený zájem. Právě ono ověření časem mi dávalo naději, že nebudu číst žádnou přeslazenou harlekýnku. A nemýlila jsem se.

Hlavními hrdiny Nekonečné lásky jsou David Axelrod a Jade Butterfieldová. Na počátku knihy sedmnáctiletí, hluboce zamilovaní lidé. Ani na chvíli nás autor nenechá pochybovat o tom, že jejich vztah je TEN pravý. Popisuje velmi otevřeně jejich vzájemnou posedlost, sexuální kontakt a neuvěřitelnou sílu jistoty. Jsou spolu a tak to má být. David zcela přirozeně zapadne do Jadeiny rodiny, je milován a lásku vrací.

Oba jsou ale na tak dospělý cit moc mladí a v jednom momentě vykáže Jadein otec Davida z domu s dočasným zákazem jejich vztahu. David je zoufalý. A zoufalí lidé dělají zoufalé činy. Jedné noci rozrušený, bolavý a ztrápený vymyslí spontánně plán, jak znovu získat přízeň rodiny Butterfieldových – na verandě jejich domu založí požár a než se stačí rozhořet, celou rodinu plánuje zachránit včasným varováním. Tento okamžik naprosto změní život jeho, i lidí kolem něj.

Děj knihy začíná v roce 1967, v noc, kdy David opravdu zapálil onen „hrdinský“ oheň. Scott Spencer na dalších více jak 400 stránkách popisuje Davidův boj o Jade, o jejich společný život, její lásku a návrat k její rodině. Je to nesmírně těžké čtení plné zoufalé touhy, bolesti, odmítání, boje o to, co hlavní hrdina považuje za definitivní a samozřejmé. Vše kolem něj jde stranou a jediným světlem na konci tunelu je Jade po jeho boku.

Pro čtenáře David balancuje někde mezi psychologicky narušeným člověkem, který si zaslouží léčebnu a mladým mužem, který našel svou životní lásku a tvrdohlavě bojuje za její návrat. A je i na čtenáři, aby se rozhodl, kterou variantu si vybere. Spencerův literární styl nám dává občas zapomenout, že David je svým věkem předurčen dělat nerozvážná rozhodnutí. Dokážeme ale vnímat každou pohnutku, prožívat všechny emoce, chápat jednotlivá rozhodnutí a věřit společně s ním, že tento typ lásky je předurčen ke šťastnému konci.

… ale to už bych předbíhala. Přečtěte si Nekonečnou lásku. Je těžká, hutná, beznadějná, očistná … a ze všeho nejvíc věčná.

Nekonečná láska
Scott Spencer