Kniha: Ohnivý anděl (Yrsa Sigurðardóttir) 80%

Od Eliška Vyhnánková, 26.1.2014 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze Ohnivý anděl

První dorazil do našich domácností Stieg Larsson se svojí švédskou trilogií Milénium. Na obrovskou mánii kolem těchto knih i filmových zpracování navázala plynule popularita norského spisovatele Jo Nesboa. Fenomén tzv. severských detektivek byl na světě. A nejen díky těmto dvěma autorům. Stačí se podívat na pulty knihkupectví. A pokud už máte výborného detektiva Harryho Holea tak trochu nad hlavu, ráda bych vás upozornila na autorku (tohle musím vždy opsat) Yrsu Sigurðardóttir, jejíž knihy už několik let vydává nakladatelství Metafora. Mně se dostal do ruky zatím poslední, v roce 2013 vydaný román Ohnivý anděl.

Autorka Yrsa Sigurðardóttir je islandská stavební inženýrka, která ve volném čase píše nejen detektivní příběhy, ale i oceňované knihy pro děti a mládež. Prvních pět knih „pro dospělé“ propojuje postava advokátky Tóry Gudmunsdottir a jejího německého přítele Matthiase, bývalého policisty. Ohnivý anděl je právě oním pátým pokračováním.

Nutno říct, že jsem si ho obrovsky užila. Tóra tentokrát řeší případ požáru v ústavu pro nemocné, ze kterého byl obviněn mladý pacient s Downovým syndromem. Souběžně s touto dějovou linkou sledujeme nadpřirozené jevy kolem rodiny, jejíž au-pair zemřela při neobjasněné autonehodě. Tušíme, že tyto dvě cesty se dříve, či později protnou, ale netušíme kdy a hlavně jak. Opravdu v dané rodině straší mrtvá dívka? Co se snaží říct? Kdo Tóře posílá tajemné smsky, které jí naváději průběhem vyšetřování? Jak se tohle vše týká požáru, při kterém zemřelo pět lidí? Mnoho otázek, které nás až do konce knihy drží v napětí a touze po odpovědích, tentokrát ještě trochu přidává i duchařská tématika.

Yrsa píše výrazně jinak, než Larsson či Nesbo (nebo manželské duo Lars Kepler). Trochu méně emocí a trochu více faktů. Dává nám možnost přemýšlet o ději a možném pachateli. Její strohý styl bude určitě mnohým z vás velmi vyhovovat. Přidejte si k tomu ještě sexy islandské prostředí, které je velmi odlišné i svou mentalitou. První seznámení s hlavní hrdinkou Tórou Gudmunsdottir bylo velmi sympatické a těším se, až si přečtu předchozí knihy. A taky až vyrazím na Island 🙂

Ohnivý anděl
Yrsu Sigurðardóttir
Metafora