Kniha: Vraní dívka (Erik Axl Sund) 80%

Od Eliška Vyhnánková, 13.4.2014 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - Vraní dívka recenze

Český přebal knihy švédského dua Jerkera Erikssona a Hakana Axlandera Sundquista hlásí viditelným červeným páskem “Jen pro silné povahy“. V kombinaci se strašidelným obrázkem může vzbudit (tak jako u mne) dojem, že se budeme bát. Vraní dívku jsem otevřela před spaním, tudíž se mi celkem ulevilo, když jsem zjistila, že nepůjde o paranormálno. Ale nejásejme předčasně. Usmívat se rozhodně nebudete.

Autoři jsou často přirovnáváni ke Stiegu Larssonovi. Možná pro ulehčení komunikace běžnému čtenáři. Pokud jste ale četli alespoň knihu Muži, kteří nenávidí ženy a nebylo vám dobře po těle, u Vraní dívky prožijete stejné pocity. Sexuálního násilí (a další hromady násilí) je na stránkách knihy až moc. Na druhou stranu je náramně napínavá a v žádném případě nenudí. A co velmi oceňuji, je fakt, že je opravdu originální, zatímco některé severské autory už nestíhám rozeznávat.

Hlavními hrdinkami jsou komisařka Jeanette Kihlbergová, která začíná vyšetřovat případ brutálně umučeného chlapce, a psychoterapeutka Sofia Zetterlundová, jejiž pacienti začínají být s případem zdánlivě propojeni. Tyto dvě ženy se setkají během vyšetřování a my se zatajeným dechem sledujeme jejich pracovní i osobní schůzky, a tušíme, že nebezpečí je velmi blízko. Kniha nijak neporušuje pravidla severských detektivek – je nepříjemně temná, ale zároveň čtivá a nikdy nevíme, kdy se nás autoři snaží svést na špatnou stopu a kdy nám dávají ta správná vodítka.

Vraní dívka je výborně napsaná a ne nadarmo se z ní stal obrovský hit. Jedná se o první díl trilogie a naštěstí jsou překlady dalších dvou dílů už na cestě. Věřím, že až knihu dočtete, zatoužíte po pokračování. Já tedy zatoužila velmi intenzivně. A začínám si říkat, co se to tam na tom severu děje. Je to tím chladným počasím, nebo jenom nechtějí zbytečně moc přistěhovalců? Já se začínám bát vyrazit tam i na výlet.

Vraní dívka
Erik Axl Sund
Knižní klub