Komiks č.5 – V kůži Woodyho Allena

Od Eliška Vyhnánková, 9.12.2013 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze V kůži Woodyho Allena

To vám je pošušňání! Humor a terapie zároveň.

Vlastně jsem od Allena nic nečetla, byť z mé knihovny na mne jeden kousek pomrkává (a teď ještě urputněji). Viděla jsem několik jeho filmů, ale rozhodně ne tolik, abych se mohla považovat za znalce. V druhém kole Martinusácké Knižní výzvy jsem ale ovečku našla precizně rychle … to jen tak, aby bylo jasné, že na nedostatek [pche] přehledu rozhodně netrpím.

A teď se mi do rukou dostala sbírka komiksových stripů Stuarta Hampleho. Ten v bohaté předmluvě popisuje vznik tohoto komiksového seriálu od roku 1956, kdy se poprvé s Allenem setkal, až po léta 1976-1984, kdy jednotlivé stripy vycházely. „Napadlo mě, že osobnost Woodyho – pocit osamělosti ve lhostejném vesmíru, neúspěchy u žen, ponižování rodiči (ve všech třech případech jsem ten terén znal), všechna tahle témata v kombinaci s jedněmi z nejvitpnějších komentářů od dob Oscara Wilda – by byla skvělým materiálem pro úžasný komiksový strip,“ píše Hample.

Souborné vydání je rozděleno do 7 kapitol se jmény jako „Kdykoli měla orgasmus, prodloužil se jí nos“ nebo „Dennodenně po sobě stříleli“. Setkáte se s Woodyho ženami, otcem, matkou, synovcem, agentem a samozřejmě Woodyho cvokařkou. Ta je mimochodem k zulíbání cynická a ráda bych k ní chodila taky.

Stripy můžete číst najednou, dávkovaně, opakovaně, v dobré náladě i hluboké úzkosti. Fungují vždycky. V příjemném naladění pobaví, v depresi pomohou, páč Woody je vždy větší zoufalec, než vy. A pokud ne, aspoň se s ním můžete ztotožnit a pokykovat zúčastněně hlavou. Někde uprostřed kníhy jsem se do něj asi-zamilovala a rozhodla se, že ho chci domů.

České vydání je navíc nádherný kus knihy, která zaslouží vystavit, ne zasunout mezi ostatní (což vám její rozměry ani nedovolí). V mém případě si pro ni představuju vlastní poličku, na které by ještě stála figurka Woodyho (bobble head). Každé ráno projdu kolem, spokojeně se usměju, cinknu do té předimenzované hlavičky na pérku a řeknu: „Ahoj, fešáku!“

V kůži Woodyho Allena
Stuart Hample
Argo/Paseka