Komiks: Vrána

Od Eliška Vyhnánková, 27.5.2014 pro Noční blog
Eliška Vyhnánková - recenze Vrána komiks

„Všechno se to seběhlo takhle: byl jsem lehkomyslný puberťák, který si neplatil povinné ručení. Místní poldové už zdálky znali moje auto, takže jsem zavolal „dívce, která byla Shelly“ a řekl jsem jí: „Zlatíčko, co kdybys mě vyzvedla. Fakt si teď nemůžu dovolit další pokutu.“ Byl to jeden z určujících okamžiků, kdy se váš život najednou bezdůvodně podělá … řada rozhodnutí a všechno padá jako kostky domina a končí nevratnými následky. Když šla pro své auto, aby mě vyzvedla, srazil ji nějaký opilý řidič. Byla na místě mrtvá. Ale můj mozek došel nějakou zvrácenou logikou k přesvědčení, že jsem za to zodpovědný já.
V budoucnu mě nemělo čekat nic, jen nicota.“ – James O’Barr

Jamesi O’Barrovi bylo 18, když zemřela jeho snoubenka. Následovalo období plné bolesti, hněvu a sebedestruktivních tendencí, kdy mu bylo úplně jedno, co bude dál. Na Vráně začal pracovat několik let po snoubenčině smrti. Rozhodl se, že nemůže pokračovat tak, jako doposud, a potřebuje něco, kam přenese svou bolest. Vrána byla jeho osobním deníkem. Místem, kam dle svých slov „vypouštěl svou krev plnou jedu“. Stránku po stránce, pomalu. Trvalo mu 10 let, než Vránu dokončil. Nikdy neplánoval, že komiks vydá, ale jak už to tak s významnými díly bývá …

Pocity svého vnitřního zoufalství a viny přetransformoval do postavy Erika. Mladého, šťastně zamilovaného muže, který jednoho večera přijde o vše a vydává se na cestu za pomstou. Vrána je temná, depresivní, plná násilí. V konstrastu se vším tím zlem sledujeme Erikovo vzpomínky na Shelly, jejich šťastné chvíle a lásku. Jedná se o neuvěřitelně silný příběh, nejen v oblasti komiksů. Dalo by se říct, že byl „očistcem“ pro autora, ale je i pro každého citlivějšího čtenáře.

Vrána je tím nejdůležitějším komiksem, který jsem měla možnost číst. A věřím, že na prvním místě zůstane přinejmenším hodně dlouho, pravděpodobně navždy. Vlastně je velmi težké psát o prožitcích spojených se čtením Erikova příběhu, když máte slzy v očích už při čtení předmluvy. Použijte stejnou radu, jakou jsem dostala já od Jitky Fialové z Comics Centra. Schovejte si jedno víkendové odpoledne, vypněte telefon, nalejte si sklenku vína (či čehokoliv silnějšího), připravte si pár papírových kapesníků a naplno se ponořte do čtení. Nebude to příjemné, ale na Vránu už nikdy nezapomenete.

Vrána – rozšířené vydání
James O’Barr
Comics Centrum